[Renaliste] Séisme en Italie : registre des volontaires francophones

Quentin Meulders quentin.meulders at gmail.com
Jeu 1 Sep 17:40:32 CEST 2016

Chers amis,

Vous verrez ci-dessous un communiqué fait aux coordinateurs par le RDRTF il y a quelques jours déjà.
Nos amis italiens sont parfaitement autonomes, sans surprise.

Je remercie vivement tous ceux qui se sont manifestés et ceux qui se sont inscrits comme volontaires sur la page du «  registre des volontaires francophones du RDRTF «  sur le site de la SFNDT.
Ceux qui le souhaitent peuvent facilement s’en retirer s’ils le souhaitent, ou rester « dormants » pour de futurs désastres.
Ou encore se désactiver ou se réactiver selon leur disponibilité.
Et d’autres peuvent s’y ajouter quand bon leur semble :

http://www.sfndt.org/sn/epart/rdrtf/index.php

Ce terrible événement aura eu pour effet de rapprocher la SFNDT de l’AFIDTN (infirmières.. précision pour les non français) et l’ATD (techniciens).
Nous partagerons dès maintenant une seule base de données et une seule interface pour le RDRTF/ISN.

Merci encore !

Bien amicalement,

Quentin Meulders,
pour la Commission de néphrologie solidaire du RDRTF

--------------------

Earthquake Central Italy on August 24,  2016
Communication Report -  W. Van Biesen,  ISN/RDRTF chairman (Renal Diaster Relief Task Force)

Dear all,

please find a state of affairs regarding the earthquake in Central Italy.

1/ We have been in e-mail contact with Prof. Antonio Santoro (President of the Italian Society of Nephrology), Prof. Giuseppe Remuzzi (Past President ISN), Dr. Norberto Perico (assist. Prof. Remuzzi)  and  Prof. Carmine Zoccali ( FASN FNKF FERA), who informed us that :
-the village Amatrice amongst those hit by the earthquake,  had a hospital which is destroyed but there was no dialysis center. A number of dialysis beds have been made available in Tuscany  for treating acute cases and patients on RDT with complications/injuries. Rome is near to the earthquake area  and  there are enough dialysis facilities in Rome.
-No dialysis centres have been damaged by the earthquake and for now, no evidence of crush syndromes have been reported. All chronic units seem to be active and working regular schedules
-Even if the number of crush victims / renal patients would increase, it  can  be handled easily locally.
-Prof. A. Santoro  informed us that he is in conjunction with the Ministry of Health and  Civil Defence and that the situation is under control.

2/ We sent to Prof. Santoro :
-The Crush Recommendations – short field version  in English and the version translated in Italian.
-The  links to install the Quake Care App that we received from Prof. Vivekanand Jha (Ex. Dir., the George Inst. Global Health, India).

3/ Until now, no news has been issued of lack of supplies.

4/ So far, it will not be necessary that the RDRTF delegates  a scout to the disaster area or prepares an intervention.

ISN/RDRTF COORDINATION CENTER
Prof. Dr. Wim Van Biesen, chairman
Wim.vanbiesen at ugent.be
Contactperson : Chantal Bergen, admin. assistant
chantal.bergen at ugent.be
P/A Nephrology Section  MCA,  0K12A, University Hospital Ghent
De Pintelaan 185,  BE- 9000 Gent, Belgium.
Tel  +32 9 332 4522      Fax    +32 9 332 4599
General e-mail address ISN/RDRTF: RDRTF at ugent.be