[Renaliste] céphalées per dialytiques

Lise BANKIR lise.bankir at balikernis.org
Mer 1 Mar 23:16:38 CET 2006

A propos du syndrome de déséquilibre de dialyse,
certains auteurs avaient pu montrer que ce
syndrome devait (aussi) avoir pour cause une
mauvaise équlibration de la concentration d'urée
dans le cerveau avec celle du sang au cours de la
baisse de l'urée sanguine produite par la dialyse.

Or, dans des travaux chez le rat, nous avons
observé qu'un transporteur facilité d'urée
(augmentant la perméabilité à l'urée des
membranes cellulaires dans lesquelles il est
inséré), normalement exprimé de façon abondante
dans le cerveau, voyait son abondance très
fortement réduite dans l'insuffisance rénale. Si
la même chose se produit chez l'homme, la
réduction de permeabilité à l'urée liée à la
réduction de ce transporteur apporte une nouvelle
hypothèse physiopathologique pour expliquer le
syndrome de déséquilibre de dialyse.

Voir référence et abstract ci-dessous.

Lise Bankir
Paris

  Nephrol Dial Transplant. 2005 Sep;20(9):1984-8

Molecular basis for the dialysis disequilibrium
syndrome: altered aquaporin and urea transporter
expression in the brain.
Trinh-Trang-Tan MM, Cartron JP, Bankir L.
INSERM U665, INTS, 6 Rue Alexandre Cabanel, 75
015 Paris, France. trinh at idf.inserm.fr
BACKGROUND: Cerebral disorders caused by brain
oedema characterize the dialysis disequilibrium
syndrome, a complication of rapid haemodialysis.
Brain oedema is presumably caused by the "reverse
urea effect", i.e. the significant urea gradient
between blood and brain after dialysis, with, as
a result, an inflow of water into the brain. To
assess the molecular basis of this effect, we
examined the expression of urea transporter UT-B1
and aquaporin (AQP) 4 and AQP9 in the brain of
uraemic rats. METHODS: Brain, kidneys and one
testis were collected from four sham-operated
(control) and four uraemic rats, 10 weeks after
5/6 nephrectomy (Nx). Protein abundance was
measured by semi-quantitave immunoblotting using
affinity-purified rabbit anti-rat antibodies
applied on tissue crude homogenates. RESULTS: The
results are expressed as means+/-SE of band
density (arbitrary units). In Nx compared with
control rats, the brain expression of UT-B1 was
reduced by half (32+/-3 vs 62+/-8, P<0.01)
whereas that of AQ4 was doubled (251+/-13 vs
135+/-5, P<0.001), and that of AQP9 increased by
65% (253+/-22 vs 154+/-10, P<0.01). UT-B1
expression was also lowered by Nx in kidney
medulla (45+/-21 vs 141+/-4, P<0.01) but was
unchanged in testis. CONCLUSIONS: The conjunction
of a reduced expression of UT-B and an increased
expression of AQPs in brain cells may bring a new
clue to understanding the DDS mechanism. Because
of low UT-B abundance, urea exit from astrocytes
is most probably delayed during rapid removal of
extracellular urea through fast dialysis. This
creates an osmotic driving force that promotes
water entry into the cells (favoured by abundant
AQPs) and subsequent brain swelling.